علم مبارزه + دانش هنر رزمی =》 زندگی آرام

پرداختن به علوم دینی، ورزشی ،سیاسی و مذهبی تؤام با بصیرت

علم مبارزه + دانش هنر رزمی =》 زندگی آرام

پرداختن به علوم دینی، ورزشی ،سیاسی و مذهبی تؤام با بصیرت

علم مبارزه + دانش هنر رزمی =》 زندگی آرام

سلام
مبارزه تنها به زد و خورد خیابانی منتهی نمیشود،گاه با به چالش کشیدن افراد وارد عرصه ی مبارزاتی‌ای جدید میشویم!
مبارزه میتواند ورزشی،علمی،سیاسی و حتی فرهنگی باشد.
"روح سالم در جسم سالم است"
منتظر نظر دوستان هستیم.
یا علی.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

آیکیدو چیست؟

چیزی جز یک سبک قدیمی از هنر های رزمی نیست.
این مطلب درست است که Morihe ueshiba موئسس آی کی دو در بسیاری از هنرهای رزمی سنتی تعلیم دیده بوده است ودر پایه ریزی فنون آی کی دو از تجارب خود در آنها استقاده کرده است .اما این هنر بسیار بالاتر از تر کیبی از هنرهای رزمی مختلف میباشد.
استاد بزرگ خود بطور صریح گفته است که من در بسیاری از هنر های رزمی همچون yagyu ryu - shinyo ryu - kito ryu – daito ryu – shin kage ryu و... آموزش دیده ام اما آی کی دو تر کیبی از این هنرها نیست تمام تکنیکهای آی کی دو مشتق شده از Ki میباشد.

اصولآ آی کی دو و daito ryu aikijutsu در بسیاری از کتب مرجع با هم اشتباه گرفته میشود وعموم مردم نمی توانند به راحتی بین این دوتفکیک قائل شوند.

این یک واقعیت است که استاد بزرگ یکی از شاگردان ومریدان (1859-1943 ) soka takeda استاد بزرگ daito ryu بوده است ما وقتی یکی از خبرنگاران از او در مورد اینکه آیا بوجود آمدن آی کی دو نتیجه مستقیم تمرینات استاد در این سبک است پرسید. وی در پاسخ گفت : خیر درست تراینست که گفته شود استاد sokaku چشمان مرابه حقیقت واقعی budo باز کرد .اما حقیقت واقعی آی کی دو کاملا متفاوت از سایر هنرهای رزمی میباشد.
فلسفه آیکیدو
لازم است به این نکته اشاره کرد که بسیاری از افرادی که اطلاعا ت کمی از آی کی دو دارندبه اشتباه آن رانوعی تمرین برای سلامتی ونوعی رقص یا حا لتی از هیپنوتیزم رزمی وامثال آینها میدانند. اما بدیهیست که آی کی دو نوعی هنر رزمی است .

آی کی دو تزکیه فنون هنرهای رزمی و ترکیب آن با فلسفه متعال روح است . همچنین روشی برای تهذیب روح وجسم اما فلسفه روحانی آن به معنی اجتناب از نیرنگ وتقلب و دوری از صفتهای حیوانی جهت غلبه بر حریف میباشد.

در فلسفه آی کی دو به اینجا میرسیم که مفهوم عالم هستی در طریق آی کی دو در بدن خود شخص نهفته است ودر تمرینات آی کی دو ما تلاش میکنیم که اصول Ki رادریافته وبا بکار بستن تکنیکهای مختلف آن اصول را جزوی از آگاهیهای روزمره خود کنیم واین یکی از خصوصیات بسیار بارز آی کی دو  میباشد.

وقتی مشغول اجرای تکنیکها میباشید بهتر است حرکات به شکل دایره وار باشد در اصل همیشه با خلق چند دایره که با حالات مختلف ( مماس – متقاطع – هم مرکز ) ایجاد میشود حریف با حالت چرخش به خارج از وضع تعادل خود پرتاب میشود.

حرکات دوار به ما این اجازه را میدهند که از برخورد با نیروی مخالف دوری کرده هماهنگ سازی آسان تر انجام گیرد.جهت ایجاد یک دایره واقعی وجود یک مرکزیت پایدار (نقطه ثقل ) الزامیست حالتی که استاد بزرگ از آن به Sumikiri ( خاموشی بدون حرکت ) یا وضوح نهایی ذهن وبدن نام می برد.

یکی از اهداف آموزشی در کلاسهای آی کی دو  حفظ آرامش و اعتماد به نفس بدون توجه به موقعیت پیش آمده و دشواری و وجود مصدومیت میباشد وهنرجو با تمرین وممارست سعی در کسب این مهارت می کند.

تمام حرکات دایره واری که در آی کی دو تمرین می کنیم هر گز با اصول نیروی طبیعت مخالفت ندارد پس تنفس خود را کنترل کنید و خود را با ریتم طبیعی جهان هستی یکسان سازید . در واقع مرکز بدن ما باید به مرکز کره زمین متصل شود تا نیروی موجود در آن در ما ظاهر شود. نیروی Ki از چنین احساس ثباتی و آرامش خاصی سر چشمه می گیرد.

بر خلاف بسیاری از اساتید هنرهای رزمی که تمایل داشتند که قواعد و مقررات مربوط به سالنهای تمریشان را فرمول بندی نمایند. استاد بزرگ آن نوع تمرین را دوست نداشت و از شاگردانش می خواست تا احساس درونی و ذاتی خود را دنبال کنند.

همواره با آرامش وذهنی آسوده به تمرین بپردازید ودستورات و راهنمائی های استاد را با اشتیاق بپذیرید .استاد تنها می تواند بخش کوچکی از آموزش شمارا بر عهده داشته باشد .تنها به واسطه اجرای تمرینات پیوسته و مستمر است که میتوانید به یادگیری و تجربه کافی برسیددر شروع تمرینات روزانه ابتدا جهت آمادگی بدنتان بدون تقلای زیاد و اعمال زورتمرین را با حرکات پایه ای آغاز نماید.

اگر به طور صحیح گرم کنید دیگر نگرانی برای مصدومیت نخواهید داشت حتی برای افراد مسن هم تمرین لذت بخش بوده وتلاش خواهید کرد تا هدف واقعی آن را درک کنید.

در واقع درتمرینات آی کی دو هدف مهیاکردن بدن وذهن وساختن شخصیت هنرجو میباشد.

تکنیکهای آی کی دوبه دلیل جذابیتش وزیبای اجرای آنها از فردی به فرد دیگرمنتقل میشود پس نباید بدون شناخت و آگاهی برای اشخاص سود جو و فرصت طلب فاش شود.

از اصطلاحات هنرهای رزمی تصور عموم مردم در مورد یک رزمی کار فردی رعب آور با رفتاری پرخاشگرانه است البته چنین رفتاری دلالت بر این دارد که شخص هنرجو معنای واقعی هنرهای رزمی را درک نکرده. پرخاشگری بیش از حد جز رجزخوانی بیهوده جهت پنهان داشتن عدم وجود اعتماد به نفس نیست.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.